Kategorie

Pomoc

Zapraszamy do zapoznania się z pomocą, na nasze forum oraz na zakupy do naszego sklepu.

Testy nawigacji i porady techniczne

Forum nawigacji

Promocje GPS 

 

Co to jest system GPS i jak z niego korzystać?


 

GPS (Global Positioning System) to system pozwalającym na precyzyjne określenie pozycji geograficznej użytkownika. Został on uruchomiony w 1995 roku na potrzeby wojskowe przez Departament Obrony USA, a od roku 2000 r. udostępniony został bezpłatnie dla celów cywilnych.

System GPS składa się z zestawu satelitów krążących wokół Ziemi, które nadają sygnał odbierany przez urządzenia (odbiorniki GPS) znajdujące się na Ziemi.

                                                 

Odbiornik GPS analizuje sygnał nadawany przez kilka satelit w jednym czasie i na tej podstawie jest w stanie samodzielnie obliczyć swoje położenie oraz prędkość poruszania.

Do wykonania obliczeń odbiornik musi namierzyć sygnał satelitów, dlatego też nasze urządzenie GPS musi "widzieć" satelity. Z tego powodu pracę urządzeń GPS mogą utrudniać różne naturalne lub sztuczne przeszkody ograniczające widok nieba – wysokie budynki, blachy karoserii samochodu, drzewa w gęstym lesie, czy też tunele. W takich warunkach ważna jest wysoka czułość modułu odbiorczego oraz zapewnienie antenie jak najlepszego położenia – w domu na przykład jest to możliwe tylko w pobliżu okien.

Jeżeli chodzi o czułość , to na dzień dzisiejszy najbardziej czuły na wysyłane przez satelity sygnały jest moduł odbiorczy (chipset) SiRFstarIII, który posiada większość oferowanych obecnie urządzeń. Dzięki swojej czułości SiRFstarIII jest w stanie odebrać sygnał z satelitów i określić pozycję nawet w utrudnionych warunkach gdzie widoczność nieba jest bardzo ograniczona.

Korzystanie z systemu jest wolne od jakichkolwiek opłat, aby jednak móc z niego korzystać trzeba posiadać odpowiedni odbiornik GPS czyli:

  1. zestaw GPS (PNA - Personal Navigation Asistant) – urządzenie z zamontowanym odbiornikiem GPS – określonego producenta z zainstalowanymi na nim mapami określonych krajów lub regionów,

  2. Urządzenie PDA (Personal Digital Assistant - komputer kieszonkowy, palmtop, pocketPC) z zamontowanym odbiornikiem GPS (np. dosępne w naszym sklepie www.gps-nawigacje.pl: Mio, HP, Acer, Asus, Eten i inne) oraz zkupić i zainstalować na nich przeznaczone do tych urządzeń mapy (np. dosępne w naszym sklepie www.gps-nawigacje.pl: IGO map, TomTom Navigator, AutoMapa, NavRoad map lub inne)

  3. Telefon komórkowy z zamontowanym odbiornikiem GPS i podobnie jak wyżej zakupionymi i zainstalowanymi mapami,

  4. Inne urządzenie do którego można podłaczyć zewnętrzny (nie wbudowany odbiornik GPS) np. Notebook z podłaczonym przez USB odbiornikiem GPS i zainstalowanymi na nim mapami (np. dosępnymi w naszym sklepie www.gps-nawigacje.pl: AutoMapa Polski lub AutoMapa Europe lub mapami gps dla kierowców ciężarówek i transportu drogowego).

Obecnie odbiorniki GPS są bardzo małe i są wbudowane w urządzenie do nawigacji.

W nowoczesnych odbiornikach obliczoną na podstawie danych z satelity pozycję możemy obserwować na mapie, która pokazuje drogi i inne obiekty – co raz częściej w trójwymiarowym obrazie - tzw. 3D.

                                           

 

Ważną cechą map jest również funkcja autoroutingu, pozwalająca na tworzenie tras z wykorzystaniem dróg, a nie “na przełaj” dlatego też nawet jeśli urządzenie opracuje nieoptymalną, np. dłuższą lub dziwną dla nas trasę, to i tak możemy mieć pewność, że dojedziemy w końcu do celu.

A jeśli mapa ma wprowadzone dane adresowe - nie będziemy musieli chodzić (jak z mapą tradycyjną)  i pytać gdzie jest np. Mickiewicza 21a.    

Jaki rodzaj urządzenia GPS wybrać?


 

Jeżeli chodzi o urządzenie, to jak wspomniano powyżej jest wiele różnych rozwiązań zależnych od naszych preferencji lub potrzeb.

Rozwiązań jest tutaj kilka i każde ma swoje wady i zalety – najważniejsze, aby zastonowić się, czego tak naprawdę potrzebujemy.

Nie zajmujemy się tutaj urządzeniami montowanymi w samochodach fabrycznie, głównie luksusowych, kupowanymi są razem z autem. Można wspomnieć tylko, że ich sporym minusem tych w porównaniu do urządzeń PNA czy też PDA (a więc przenośnych urządzeń do nawigacji) jest wysoka cena (powyżej 10 tys. zł) oraz jak dotychczas mało szczegółowe mapy Polski.

Smartfony 

                                                                           

Niezwykle ciekawym rozwiązaniem są smartfony, które potencjalnie oferują największą liczbę dostępnych fukcji. Mogą łączyć w sobie wszystkie zalety Palmtopów (jeśli działają w oparciu o system Windows), posiadać odbiornik GPS, a do tego działać jak normalny telefon komórkowy, współpracujący ze wszystkimi operatorami komórkowymi – chociaż różnica pomiędzy smartfonami a palmtopami zaciera się z tego powodu, że nowoczesne palmtopy także pełnią funkcję telefonu komórkowego. Jeżeli więc nie podróżujemy dużo i chcemy mieć nawigację na tzw. wszelki wypadek – jako dodatek, który może się przydać – dobrym rozwiązaniem może być smartfon.

Korzystanie ze smartphonu, przy dużych zaletach tego rozwiązania, oznacza jednak pewne kompromisy. Urządzenia te są większe niż telefony komórkowe i nie działają tak stabilnie jak typowe urządzenia do nawigacji PNA, czy też PDA – palmtopy (o których poniżej).

Wybierając smartphona warto również zwrócić uwagę na wielkość ekranu. Aby korzystanie z nawigacji było komfortowe przy długich podróżach ekran powinien mieć średnicę przynajmniej 3,5 cala. Warto zauważyć również, iż np. Oprogramowanie NaviExpert, działające na telefonach komórkowych (smartfonach), mapy są na bieżąco ściągane przez GPRS (z Internetu) podczas każdej podróży – a za połączenia trzeba niestety dodatkowo płacić.

Nieco większy dylemat może się pojawić w przypadku wyboru pomiędzy urządzeniem PNA a PDA

PDA - (Personal Digital Assistant) - komputer kieszonkowy, palmtop, pocketPC.

                                                                

Jeżeli potrzebujemy funkcji podobnych do tych jakie ma komputer najlepszym rozwiązaniem jest PDA.

Palmtopy, jako kieszonkowe komputery, z zasady oferują dużo więcej funkcji niż sama nawigacja. Wyposażone są z reguły w system operacyjny Windows Mobile i szereg programów z nim współpracujących: Word, Excel, Outlook czy organizer. System Windows oznacza również możliwość instalacji dodatkowych aplikacji (np. gier)

Poza tym palmtopy w odróżnieniu od nawigacji PNA umożliwiają dostęp do internetu poprzez moduł WiFi bądź przez komputer stacjonarny. Można, więc ich używać do odbierania poczty, przeglądania stron itp. - są idealnym rozwiązaniem dla biznesu.

Można wspomnieć również, że pocketPC pracuje pod dość kapryśnym system operacyjnym Windows Moblie, a to może (choć nie musi) powodować określone kłopoty – np. zawieszenia systemu i konieczność restartowania urządzenia.

Reasumując jednak jeżeli chodzi o wykorzystanie GPS w samochodzie to rozwiązanie oparte na PocketPC uważane jest powszechnie za całkiem dobry pomysł. Przede wszystkim dlatego, że poza przyzwoitym sprzętem do nawigacji zyskujemy jeszcze do dyspozycji niezłą zabawkę oraz narzędzie, często z funkcją telefonu komórkowego: PocketPC.

PNA - Personal Navigation Asistant

                                                                           

Za nawigacją PNA (zestaw samochodowej nawigacji satelitarnej GPS) przemawia natomiast prostota obsługi, nie trzeba np. wgrywać oprogramowania obsługa odbywa się najczęściej przy pomocy dotykowego ekranu. Ponadto w urządzeniach PNA zazwyczaj korzystamy z jednego programu nawigacyjnego obsługującego mapy, nie ważne czy podróżujemy po Polsce, czy też po innych krajach Europy. Obsługa wspomnianych powyżej PocketPC (PDA) wymaga ponadto zdecydowanie większego doświadczenia i obycia w pracy z komputerem niż obsługa normalnego „peceta”. W tej konkurencji zestawy samochodowej nawigacji satelitarnej GPS wyraźnie wygrywają – nie dość, że są prostsze w obsłudze i stabilniejsze, to na dodatek mają bardziej czytelny i wyraźny wyświetlacz i jeżeli szukamy urządzenia, które ma być używane głownie do nawigacji w samochodzie to PNA jest jedynym i na prawdę idealnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że nowoczesne samochodowe urządzenia GPS posiadają w standardzie coraz więcej dodatkowych funkcji – takich jak TCM, MP3, odtwarzanie VIDEO, aparat cyfrowy, przeglądarkę zdjęć.

 

Notebook

                                                                             

Jeżeli chodzi o wspomnianą na początku nawigację w oparciu o notebooki zdecydowanie wychodzi ona z użycia – zwłaszcza do celów nawigacji samochodowej lub turystycznej. Mimo, że każdy komputer można wyposażyć w moduł GPS (Bluetooth lub kablowy), to korzystanie z niego w czasie jazdy jest wybitnie niewygodne, a nawet niebezpieczne. System taki może sprawdzić się w szczególnych zastosowaniach - w pozostałych standardowych lepiej użyć mniejszych i poręczniejszych urządzeń. Ale jeżeli chodzi o transport drogowy - połaczenie laptopa z odbiornikiem GPS oraz mapami dla ciężarówki wydaje się rozwiązaniem idealnym.

 

 

 

Pokrycie map


 

Dobre pokrycie map jest jedną z najistotniejszych cech sprzętu do nawigacji.

Termin „pokrycie map” używany jest w wielu znaczeniach:

  1. Jako pokrycie geograficzne , czyli obszar jaki dane mapy pokrywają (Polska, Europa Wschodnia, Europa Zachodnia, Unia Europejska, USA, Kanda itd.),

  2. Jako pokrycie siatki dróg , czyli rodzaj dróg które są uwzględnione w konkretnej mapie (drogi główne, lokalne, wiejskie, polne itp.),

  3. Jako pokrycie adresowe populacji danego kraju lub obszaru, określające do jakiego procentu dokładnych adresów możemy dotrzeć przy pomocy mapy.

Wybór pokrycia geograficznego map powienien odpowiadać przede wszystkim naszym indywidualnym potrzebom. Jeśli często podróżujemy za granicę, warto kupić urządzenie lub oprogramowanie posiadające dokładne mapy odwiedzanych przez nas krajów. Jeśli poruszamy się tylko po Polsce warto rozważyć zakup tańszego odbiornika jedynie z mapami Polski lub regionu. Z reguły i tak w razie potrzeby możemy dokupić i doinstalować dodatkowe mapy. Z drugiej strony warto jednak pamiętać, iż za zakup odbiornika w komplecie z mapami krajów zagranicznych zapłacimy znacznie mniej niż dokupując potrzebne mapy osobno w późniejszym terminie.

Jeżeli chodzi o pokrycie adresowe populacji danego kraju – jest ono bardzo ważne, nie należy jednak go traktować jako jedynego kryterium przy wyborze urządzednia, czy też mapy. Z reguły większe miasta posiadają pełne pokrycie adresowe, a w małych miejscowościach doprowadzenie pod dokładny adres nie jest tak ważne jak w wielkich aglomeracjach – nie ma tak dużego ruchu samochodów i jak dotrzemy na konkretną ulicę o konkretny adres można zawsze zapytać – na tradycyjnych mapach miejscowości też przecież nie mamy podanych dokładnych adresów, a doprowadzają nas do celu. Pełne pokrycie adresowe ważne będzie natomiast dla kogoś, kto wykonuje określony zawód np. taksówkarz, kurier przesyłek itd. 

Dylemat pokrycia adresowego zacznie jednak powoli zanikać, ponieważ co raz więcej map posiada praktycznie 90% pokrycia Polski - i różnice pomiędzy poszczególnymi producentami (w tym zakresie) powoli zaczą zanikać.   

Wśród wszystkich map dostępnych na rynku trudno jednoznacznie wskazać najlepsze rozwiązanie – myślę, że zależy ono od indywidualnych potrzeb i preferencji urzytkownika.

Wśród map Polski aktualnie wyróżnia się z pewnością oprogramowanie Automapa (AutoMapa Polski i AutoMapa Europe), które przy bogactwie funkcji jest bardzo przyjazne dla użytkownika i dysponuje jeszcze najlepszym obecnie pokryciem adresowym kraju. Oprogramowanie to obejmuje 100% pokrycia sieci polskich dróg prowadzących do miejsc zamieszkania oraz dużą część populacji objętej dokładnymi adresami. Nie odbiegają od niego jednak inne dostępne na rynku mapy, takie jak dedykowana do Garmina GPMapa, coraz lepsze i dokładniejsze mapy TomTom, NavRoad map7, Navigator, TomTom Navigator dla PDA, czy też IGO mapa Polski lub Europy. 

Na zakończenie warto zwrócić jeszcze uwagę na jeszcze jedną prawidłowość - urządzenie nawigacyjne produkowane za granicą, które mają swoje własne oprogramowanie (zwłaszcza te zakupione za granicą np. w Niemczech) z reguły jeszcze mają troche gorsze mapy Polski - przy bardzo dokładnych mapach krajów Europy Zachodniej.

Bardzo często producencji podają ilość kilometrów dróg jakie zawiera mapa. Poniżej w celach porównawczych przedstawiamy dane dotyczące długości dróg w Polsce pochodzące ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad:               

                                                                  Drogi krajowe w Polsce

                           Kategoria drogi

                          km

Drogi krajowe

                   18 368

Drogi wojewódzkie

                   28 444

Drogi powiatowe

                  128 870

Drogi gminne

                  203 773

Ogółem

                      379 455

Źródło: Generalna Dyrekja Dróg Krajowych i Autostrad.

                                             Zmiany w sieci dróg publicznych do 2005 r. 

 

Wyszczególnienie

 1990

1995

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Drogi publiczne o twardej nawierzchni (w tys. km):

218,4

237,1

249,8

248,3

250,3

248,8

252,3

253,7

Autostrady (w km):

212

246

358

337

405

405

552

558

Żródło: Wikipedia - wolna encyklopedia.

 

Urządzenie jakiej marki kupić – TomTom, Garmim, NavRoad, Navigon, a może MIO ?


 

Oto jest pytanie!

Oferta zestawów nawigacji satelitarnej GPS jest bardzo bogata.

W ramach samochodowych zestawów nawigacji satelitarnej GPS – różnice dotyczą głównie:

  • rodzaju modułu GPS (chipsetu),

  •  

    wielkości ekranu, 
  •  

    rodzaju zasilania i czasu pracy na baterii, czy też
  •  

    obecności dodatkowych modułów lub funkcji (Bluetooth, TMC, GSM, FM) lub
  •  

    funkcji multimedialnych (odtwarzacze muzyki, filmów i zdjęć, a nawet gier)
  •  

    i oczywiście jakości i niezawodności oferowanych urządzeń.

Warto zauważyć, że w dobrych warunkach wszystkie wykazują bardzo podobną dokładność wskazań pozycji.

W przypadku nawigacji samochodowej, poza czułym modułem GPS (obecnie jest to SiRFstarIII) dobrym stwierdzeniem jest, ważne są dane mapowe na których urządzenie pracuje. GPS jest tak dobry jak mapa, którą posiada.

Ważne jest zatem, żeby mapa była jak najlepsza, i to nie tylko teraz, ale i w przyszłości.

Należy sprawdzić możliwość aktualizacji danych, gwarancję darmowej aktualizacji po zakupie, możliwość zakupu dożywotnich aktualizacji map. Często zakup taniego urządzenia GPS może się jednak nie opłacać, oszczędność kilkuset złotych była bardzo złudna, przez kolejne wydatki na aktualizacje itp.

W ostatnim czasie coraz więcej producentów map oferuje darmowe aktualizacje przez określony okres czasu: np. Garmin - niektóre urządzenia zawierają dożywotnią aktualizację, Urządzenia z programem AutoMapa - 1rok, NavRoad map - aż 3 lata. 

 

Aktualizacja map


 

Pamiętać trzeba o tym, że satelity podają tylko dane pozwalające na określenie położenia. Aktualizacja map wymaga natomiast połączenia z komputerem i przesłania danych, uprzednio ściągniętych z Internetu, dostarczonych na płycie instalacyjnej (CD lub DVD) lub na karcie pamięci SD.

Jeżeli chodzi o aktualizację map warto zwrócić uwagę na jeszcze jednen aspekt, mianowicie:                                                                                       

czym innym jest aktualizacja oprogramowania (aplikacji), a czym innym aktualizacja map (w tym ich dokładności i pokrycia). Radzimy więc dokładnie czytać oferty producentów map, ponieważ informacja o darmowej oktualizacji oprogramowania nawigacji nie oznacza automatycznie darmowej aktualizacji map, które ta aplikacji "obsługuje".   

Z reguły aktualizacje zakupionych map są dostępne na stronach producentów danych map przez określony okres czasu (1 roku, 3 lat itp.) lub określoną ilość uaktualnień (np. 3) – często po uprzednim zarejestrowaniu on-line (przez internet) swojej wersji mapy oraz urządzenia na stronie producenta. Po okresie darmowych uaktualnień trzeba niestety zapłacić za przedłużenie subskrybcji mapy, aby można było ją uaktualnić (kosztuje to w zależności od producenta mapy oraz jej obszaru od niecałych 100 zł do kilkuset zł. Przykładowo przedłużenie subskrypcji AutoMapy Polski na kolejny rok kosztuje z VAT 99 zł. Przedłużenie subskrypcji AutoMapy Europe na kolejny rok kosztuje z VAT 199 zł.

Aktualizacji jednak również nie można przeceniać – choć jest bezsprzecznie ważna – to przecież nie mamy co roku drogowej rewolucji i przebudowy sieci dróg (chociaż u nas zapewne by się przydała).

Wyjątkiem jest np. system NaviExpert, działający na telefonach komórkowych (smartfonach), w którym mapy są na bieżąco ściągane przez GPRS podczas każdej podróży, więc użytkownik zawsze korzysta z aktualnej wersji znajdującej się na serwerze – ale za połączenie trzeba płacić, a konieczność takiego rozwiązania jes związana również z ograniczoną pojemnością pamięci telefonów komórkowych.

Wydaje się zatem, iż dyskusja o tym jakiej marki urządzenie wybrać przypomina dyskusję właścicieli Audi i VW na temat – który samochód jest lepszy Audi, czy VW (?) - ja uważam, że żaden (jestem właścicielem jeszcze innej marki – najlepszej) Na pewno jednak i Audi i VW zawiozłyby mnie szybko i komfortowo w dowolnie wybrane przeze mnie miejsce.

Krótko mówiąc – o gustach trudno dyskutować.

Na dowód tego warto poczytać fora internetowe użytkowników GPS – można na nich odnaleźć diametralnie różne opinie na temat tego samego urządzenia GPS (a może pisze tam konkurencja o produktach konkurencyjnych marek(?) - któż to wie?)

A oto kilka cytatów z opinii użytkowników zamieszczonych na forach dyskusyjnych:

O Tomtom

Opinie negatywne:

"...trudność w znalezieniu odpowiedniego miejsca na desce.Szyba jest najgorszym rozwiązaniem,słaba widoczność w słońcu, mały kontrast, brak aktualizacji map Polski mały ekran, występują trudności w powrocie do poprzednij funkcji, spotyka się wiele błędów, aby właściwie wykorzystać ww.urządzenia należy mieć również do dyspozycji aktualną mape samochodową. Korzystając z obu urządzeń można liczyc na sukces w nawigacji."

"Jestem niezadowolony z tej nawigacji. Za takie pieniadze to te mapy pozostawiaja wiele do zyczenia. Kupie cos polskiego teraz np. nowe Navigo."


Opinie pozytywne:

"oceniam na 6+. nigdy mnie nie zawiódł – rewelacja."

"jest ok , to model który polecam każdemu rozsądnemu kierowcy, co do mapy Polski jest o 100 razy lepsza jak polskie drogi." 


O MIO
 
Opinie negatywne:

"Jechałem swoja znana trasa ale pokusiłem sie o zmiane ponieważ testowałem ten sprzet. Jesli nie zmianiłbym trasy w ostatniej chwili to zginąłbym w blocie i krzakach ze nawet straż pozarna by mnie nie znalazła zeby wydostac. Aparat i skaner mierny, z filmami tez szału nie ma. Produkt oceniam jako dobry ale mapa jest bardzo zła. Powinien sie wstydzic ten kto w XXI wieku wgrywa taką mape"

"Niestety wrażenie koszmarne. W centrum dużego miasta uparcie wytycza trasę przez ulicę zamknietą dla ruchu, nawet pomimo ręcznego nakazu ominiecia tej ulicy! W trasie "szybka" nie preferuje jezdni dwupasmowych. A przy ręcznym wprowadzeniu punktu na takiej trasie robi na mapie petelkę zamiast jechać najkrótszą drogą przez dany punkt. Do tego jeszcze koszmarna obsługa, którą z pewnością nie mozna nazwać intuicyjną."


Opinie pozytywne:

"Mam tą nawigacje od miesiąca pracuję jako kierowca busa na trasach międzynarodowych niemcy,austria ,holandia,belgia , francja,czechy , słowacja , węgry itd nawigacja spisuje sie rewelacyjnie jestem bardzo zadowolony z zakupu polecam forąco."

"Prowadzi bardzo dobrze bardzo duży ekran, info dot. stacji paliw noclegi sklepy itd ja mam wersje z mapami 30 krajów mapy sa dokładne i szczegółowe polecenia głosowe bardzo dokładne.POLECAM GORACO !!!!!!!
nie wiem o co wam chodzi jak dla mnie super sprawa dziala idealnie wpadek nie bylo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

    Podsumowując powyższe uwagi należy podkreślić jeszcze raz - wybór zestawów do nawigacji na rynku jest ogromny.

    Warto jednak pamiętać, że tak naprawdę większość z oferowanych urządzeń PNA – pomijając ich dodatkowe funkcje – niewiele się różni. Ogromna większość z nich ma procesor o zbliżonych możliwościach (400Mhz) oraz najlepszy obecnie chipset.

    Tak więc podstawowe – zauważalne – różnice co przede wszystkim wygląd zewnętrzny (jakość wykonania), design i funkcjonalność interfejsu oraz wspomniane powyżej dodatkowe funkcje takie jak: funkcje multimedialne, Bluetooth, TCM (który i tak w Polsce nie funkcjonuje), czy też transmiter FM.
    Z różnic niewidocznych można natomiast wymienić możliwość rozszerzenia fabrycznych funkcji PNA, np. o instalację dodatkowych aplikacji poprzez ingerencję w oryginalne oprogramowanie urządzenia – te różnice są jednak dla przeciętnego użytkownika mało nieistotne.

Najważniejszym pozostanie zatem – o czym już wspomniano – rodzaj mapy zainstalowanej na danym urządzeniu oraz jej właściwe dopasowanie do potrzeb konkretnego użytkownika  

    Wybierając urządzenie GPS należy kierować się przede wszystkim swoimi potrzebami i upodobaniami. Przed podjęciem decyzji warto więc zastanowić się jakie np. dodatkowe funkcje urządzenia nas interesują, czy też gdzie zamierzamy podróżować i jakich map potrzebujemy oraz czy tak naprawdę potrzebujemy pełnego 100% pokrycia adresowego mapy(?).  

 

Dodatkowe funkcje zestawów GPS


 

Jak już wspomniano coraz więcej PNA umożliwia oglądanie zdjęć, słuchanie muzyki, a nawet oglądanie filmów z plików zapisanych w pamięci. Jeśli zatem masz aparat cyfrowy, który zapisuje zdjęcia na kartach pasujących także do GPSu (najczęściej karty SD), to wygodnie obejrzysz je na większym ekranie nawigatora. W podróży lepiej słuchać muzyki odtwarzanej przez GPS niż z radia, ponieważ jest ona wstrzymywana podczas wygłaszania komunikatów nawigacyjnych i nie przeszkadza w ich odbiorze. Inne urządzenia posiadają aparat cyfrowy lub możliwość podłączenia kamery cofania.

Niektóre, najbardziej zaawansowane i drogie modele samochodowych odbiorników GPS mają nawet wbudowany tuner telewizyjny i wejście DVD. Przeważnie są to urządzenia nieprzenośne, wbudowane w kokpit. Niektóre z nich pozwalają podłączyć dodatkowe ekrany zabudowane np. w zagłówkach – dzięki nim osoby siedzące z tyłu mogą oglądać film, podczas gdy kierowca korzysta z nawigacji - oto przykład .

                                           

Opis dodatkowych modułów:

  • Bluetooth to moduł, który umożliwia urządzeniu bezprzewodową komunikację z (odpowiednio wyposażonym) telefonem komórkowym i pracę w charakterze zestawu głośnomówiącego.

  • TMC (Traffic Messaging Control) umożliwia korzystanie z radiowej technologii dostępnej na terenie większości krajów europejskich. TMC to nic innego jak nadawane drogą radiową i odbierane przez specjalny moduł nawigatora informacje o utrudnieniach na drodze – korkach, wypadkach itp. - coś w stylu RDS w radiu samochodowym. Dzięki nim odbiornik może tymczasowo zablokować nieprzejezdny odcinek i zaproponować objazd, zanim utkniemy. Niestety, w Polsce komunikaty TMC nie są jeszcze nadawane i nie wiadomo, kiedy to się zmieni.

  • GSM (Global System for Mobile Communications) to moduł zapewniający urządzeniu funkcjonalność telefonu komórkowego.

  • WiFi - technologia umożliwiająca bezprzewodowy dostęp do sieci internetowej.

  • FM – zapewnia odbiór stacji radiowych nadających na danym terenie, niektóre modele mają nadajnik FM, umożliwiający połaczenie i słuchanie dźwięku z GPSa przez samochodowy zestaw nagłaśniający.

 

Jaka mapa jest najlepsza?


 

Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić. Zależnie od konkretnego miejsca, poszczególne mapy mogą prezentować różną jakość odwzorowania terenu.  Zasadą jest również, iż mapy są bardziej precyzyjne i dokładne w większych aglomeracjach, a mniej w małych miejscowościach.

Ogólnie w Polsce przodują Garmin, VEXIA, TomTom, Becker (które chwalą się pełnym pokryciem Polski).

Kupując mapy należy upewnić się, czy będą one działać z wybranym przez nas urządzeniem - zależy to głównie od systemu operacyjnego jaki jest w naszym GPS-sie: Windows Mobile, Windows CE, Symbian, Pocket PC, czy Windows XP w przypadku laptopów (w opisie map na stronach naszego sklepu takie informacje są zamieszczone).Najlepsze urządzenia posiadają własny system operacyjny przygotowany prze producenta nawigacji - który uaktualniany jest przy okazji aktualizacji map.

Jeśli nie mamy jeszcze odbiornika, jego wybór powinien być silnie uzależniony od jakości dostępnych map.

Mapy niekomercyjne, dostępne w Internecie, oraz niektóre (głównie starsze) mapy płatne można instalować na wielu urządzeniach. Większość map komercyjnych ma natomiast ograniczoną liczbę urządzeń, na których będą działać – najczęściej jest to jedno, czasem dwa urządzenia. Po instalacji zarejestrujemy mapy i rejestracja trwale zwiąże dany egzemplarz mapy z danym egzemplarzem urządzenia. W niektórych przypadkach mapę można zarejestrować na numer identyfikacyjny wymiennej karty pamięci – wtedy mapa taka może działać na różnych urządzeniach, do których włożymy tę kartę (oczywiście zawsze tylko na jednym naraz).


Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Państwu w dokonaniu

                 WŁAŚCIWEGO WYBORU i ZADOWOLENIA Z ZAKUPU.   

                                    ZAPRASZAMY DO ZAKUPÓW

                                      www.gps-nawigacje.pl